28.6.2014

Fotöljer

Jag tänkte att jag ska skriva på svenska i dag...bara att ni kan alla skratta. ;)

Jag är ju målare och har inte studerat tapetsering (är det verhoilua?). Jag har alltid gjort hantverk (bl.a. med symaskin, stickat, osv.). Och tycker att man kan lärä själv ganska mycket (yrityksen ja erehdyksen kautta, som man säger på finska). Och förstås i dag är det också lätta att kolla på nätet om man behöver hjälp.

Så, den här kunden hade sett att jag hade bekläd en av mina egen fötölj och frågade om jag skulle göra samma på hennes fötöljer. De här två fötöljer är kanske från 50 eller 60-talet och behövde en helt förnyelse (om någon vet mera om fotöljer, jag vill gärna höra om historien. Jos joku tunnistaa valmistajaa, vuosimallia olisin kiitollinen tiedoista. Itse en löytänyt mitään vastaavia netistä, en leimoja, en mitään tuoleista).

Ingenting fel med blå färg, men tyget hade sprickat och kudde var så gammal att de gick sönder när jag tar fotöljerna isär. Fotöljerna luktade som mormor. :)
Kunden hade tänkt göra fotöljerna själv, men hade int tid, så hon hade redan börjat med den första fötöljen.
Ben på fötöljerna var ganska dum gjort (tänkte jag) så de måste fixa.
Jag måste byta till finska för att min svensk bara int räcka. Eli på finska går det så här; jalat olivat vain neljän ruuvin varassa, jaloissa oli noin 4mm lovet joiden varassa ne nojasivat tuolin runkoon. Sillä seurauksella, että sekä runko että jalat olivat hieman menneet rikki.
Myös ruuvit olivat vääntyneet, syystä että; koko rungon paino roikkui ruuvien varassa, koska jalkojen liimaukset olivat pettäneet. Korjauksena tähän oli jalkojen loveaminen suuremmaksi ja uuden riman liimaaminen runkoon, jotta jaloilla olisi isompi lepopaikka (jos uudet liimaukset jostain syytä pettäisivät vuosien saatossa jaloilla olisi isompi tukia ja tuoli ei roikkuisi ruuvien varassa). Ja siis kuvia valmiista korjauksista ei tietenkään ole. :/
Och här...här är de färdig. Ganska snygg tycker jag.
Från bakom. Benen reparerat, siklat och lackat två gånger
Kund var mycket nöjd och till bonus fick hon en skatt. Jag hittade några gamla mynt innan fötöljer.
10 penni från år 1963 och en 5 penni från 1971
Projekt var mycket krävande, men jag har alltid gillat utmaningar! Och jag är själv mycket nöjd.
Kauniit  eikö totta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tietoja minusta

Oma kuva
Vuonna 80 syntynyt, kolmen ihanan lapsen äiti. Rakas mies rinnalla. Koiria ja käärme.